Saturday, September 10, 2011

Membenci kejahilan dan membenci manusia yang dalam kejahilan ; dua perkara yang berbeza.

Bismillah (dengan nama Allah) dimulakan segala perkara. Semoga hayat yang dikandung badan masih setia berusaha untuk merenggut kasih sayang Ilahi. :)

Hari ini masih lagi sini. Cuti hari minggu memang sangat - sangat dinantikan. Tak perlu kelam kabut mengejar bas untuk ke kelas , mahupun berfikir bagaimana presentation yang bakal dilalui, atau sebagainya. Minggu ini minggu paling 'dahsyat' saya kira, bagi pelajar asasi undang - undang uitm kuantan. Minggu terakhir sebelum 'study week', dan seterusnya menanti hadirnya exam, sememangnya segala yang belum selesai harus diselesaikan minggu ini juga. CSC project, test itu dan ini, presentation itu dan ini, forum, dan macam - macam lagi. Malah hari ini (sabtu) banyak kelas yang berjalan bagi subjek BEL 313 (critical thinking) kerana belum selesai berforum. Selamat berforum! Jangan debate sudahh. Forum dan debate tak sama.

*adat lahh budak law, orang suruh cakap biasa - biasa pun selalunya akan jadi debate. suka sangat refute dan di-refute. haha. :D *

Hakikatnya berada di tempat baru sememangnya mengajar sesiapa saja untuk menjadi lebih matang. Semakin dewasa, semakin mengenal ragam manusia, dan semakin mengenal apa nilai yang harus ada dalam diri sendiri sebagai hamba Allah (bagi yang mahu berfikir. moga kita tergolong dalam golongan yang mahu berfikir itu, aminn)

Bagi saya, menyaksikan kejahilan agama sana sini bukanlah satu kegemaran. Namun itu yang terhidang di hadapan mata, mahu atau tidak, tetap perlu ditatap juga. Tambahan lagi andai kejahilan itu hanya sejengkal dari kita, mungkin dalam rumah yang kita tinggal, atau mungkin bilik yang kita kongsi bersama rakan - rakan baru kita yang datang dari pelbagai latar belakang, dari pelbagai negeri, dan pelbagai ragam. Biar apa jua yang disaksikan, andai itu kejahilan yang nyata, maka sebagai manusia yang berfikir dan mempunyai fikrah Islam yang jelas, menjadi tanggungjawab kita untuk membencinya.

Walaupun hakikatnya perasaan benci itu lebih meluap - luap terhadap si pelaku, namun harus diingat manusia itu tidak pernah jauh dari melakukan kesilapan. Dalam melihat dan menyaksikan kejahilan orang lain sambil membenci - benci dalam hati, tanyalah kepada diri sendiri, apakah ada jaminan buat diri sendiri untuk terlepas dari kesalahan dan perlakuan yang jahil ? Apa perasaan anda kalau anda menyedari ada manusia yang membenci diri anda dek kerana kejahilan yang anda lakukan? Andai kata anda manusia yang berfikir, sudah pasti anda akan bergerak untuk mengubah diri, mencari solusi. Namun andai tidak, sudah pasti anda, manusia yang dibenci kerana melakukan kejahilan itu akan terus melakukan berulang kali kerana merasakan dirinya teruk, sudah tidak mampu berubah, atau mungkin rasa terhina kerana dipandang rendah serta dibenci dek perlakuan jahilnya.

Hakikatnya, membenci si pelaku yang melakukan kejahilan itu bukanlah penyelesaiannya, malah membenci kejahilan yang dilakukan manusia tanpa melakukan apa - apa langkah pencegahan juga bukanlah penemu kepada jalan penyelesaian.

Allah menyeru kepada manusia,
Dan hendaklah ada dalam kalangan kamu, menyeru kepada yang ma'ruf dan mencegah kepada yang mungkar, merekalah orang2 yang beruntung.

(maaf saya tak ingat surah apa dan ayat berapa. huhu)


Teringat lagi saya pada satu hadis yang biasa dipelajari semasa sekolah dulu,

"Sesiapa yang melihat kemungkaran, maka cegahlah ia dengan tangannya, jika tidak mampu cegahlah dengan lidahnya , dan andai tidak juga mampu maka cegahlah dengan hati, dan itulah selemah - lemah iman. "

Baris terakhir iaitu "cegahlah dengan hati" cukup untuk menyampaikan kepada manusia bahawa membenci dalam hati akan kemungkaran yang dilakukan juga salah satu cara mencegah kemungkaran, walaupun selemah lemah iman.

Maka andai anda tak mampu mengubah dengan tangan, mahupun lidah, biarlah hati anda tetap membenci kemungkaran itu, tetapi harus diingat, bukan membenci manusia yang melakukan kemungkaran.

Ini peringatan buat saya yang kadang - kadang lupa dan terlampau mengikut perasaan. Semoga saya tidak mebenci manusia, tetapi biarlah saya membenci perlakuan jahil yang dizahirkan manusia.

"Ya Allah, ampunkanlah dosa - dosa dan keterlanjuranku, serta manusia - manusia sekelilingku. Limpahkanlah hidayah dalam hati - hati kami, kuatkanlah iman kami, tingkatkanlah ketakwaan kami. Aminnn." :)

p/s : semoga manusia bernama Nur Izzati Khairuddin ini kuat dan cekal menghadapi rintangan dan cabaran, juga menatap perkara - perkara yang cukup pedih untuk diterima jauh di sudut hati. doakan saya. :)

*maaf, andai ayat tak cantik macam dahulu. terasa semakin tumpul 'skill' menulis. :]

0 comments: