Wednesday, August 17, 2011

Entry Ramadhan? - Masih belum terlambat mungkin.

Entry Ramadhan. Moga masih belum terlambat.

17 Ramadhan. Cepat benar bertambah angkanya. Rasanya baru sahaja melaung laungkan lagu Harapan Ramadhan seorang diri di A207(1). Semoga 17 Ramadhan bukan nampak besar hanya pada angka 17, tetapi besar pada penghayatannya, besar juga pada hatinya, untuk terus melaluinya dengan penuh keimanan dan takwa.

Ini post pertama untuk Ramadhan 2011. Saya kurang masa untuk menelaah blog sahabat - sahabat, apatah lagi meng'update' blog sendiri. Bukan kisah pada masa sangat sebenarnya, cuma di A207(1), berada di tingkat 2, 'kekuatan' wifi connection sangat lemah. :D Perlu rajin untuk turun ke bawah, baru dapat menikmati wifi connection.

Hampir dua bulan sudah di Kuantan. Bandar Kuantan yang luas, sibuk, kereta laju-laju, dan semestinya menyeronokkan. ALhamdulillah, kolej saya memang terlalu dekat dengan bandar, setiap hari dengar kereta, motor, lori lalu lalang. Tak rasa macam duduk di kampus sangat pun sebenarnya. Rasa macam duduk di rumah. Maka, homesicknya juga tidak ketara, alhamdulillah.

Ingin sekali bercerita tentang UiTM Kampus Kuantan untuk entry kali ini. Mari kita mulakan, ehem3 (membetulkan tekak. hehe)

Di Pahang, ada dua kampus UiTM. Kampus pertama, di Jengka. (yang ni 'terperosok' sikit. hehe. :p) Seterusnya, kampus Kuantan. Di Jengka, menempatkan pelajar diploma dan degree. Kuantan pula untuk pelajar Asasi Undang - undang dan Asasi Tesl. Dengar katanya, di Raub, ada satu lagi kampus bakal didirikan. Tak pasti pula untuk menempatkan pelajar dalam bidang apa di sana. Kita tunggu sehingga siap lah ya? :D Kampus Kuantan ada dua. Uitm Kampus Kuantan 1(Bukit Sekilau), dan UiTM Kampus Kuantan 2(Pdg Lalang). Saya tinggal di Kampus 1. Senior part 3 Law tinggal di Kampus Kuantan2, pelajar lelaki part 1 Law di Indera Mahkota 5 (jauhhhh dari Sekilau / Padang Lalang. Kesian depa ) Kalau kelas atau lecture bagi pelajar Asasi Undang-undang, antara dua, sama ada di Kampus 1 atau Kampus 2. Kalu orang yang duduk di Kampus Kuantan 1 nak pergi kelas dekat Kampus Kuantan 2 macam mana? Bas Uitm kan ada, tak pernah berhenti bergerak dari pukul 7 pagi sampai 11 malam.

Masalah yang dihadapi di Kampus Kuantan ni ialah kekurangan Rooms, jadi terpaksa lah diadakan kelas malam. Kelas saya antara yang 'teraniaya'. Tiap - tiap malam ada kelas wehh. Kalau lecture sampai pukul 10++ lebih kurang. Ada juga kelas sampai pukul 11 malam. Nasib badan~~ ==, Tapi sedikit kelebihan, kelas saya selalunya mula lebih lewat. Paling awal pukul 10. Semoga Allah permudah segala urusan. Aminn. :)

Tinggal di sini banyak mengajar saya untuk lebih bersyukur. Banyak kemudahan. Nak apa, semua ada, Semua boleh dapat dengan mudah. Asalkan rajin sikit usaha. Mall depan tu saja hah. Asalkan rajin berjalan. Kalau malas berjalan, naik teksi, cuma sediakan duit tambang. Nak beli barang pun senang. Tapi perlu kawal dengan iman, kalau tak, belum cukup sebulan, duit elaun pun kering. =='' Makan pula tak payah lah nak hebat-hebat sangat (kfc, mcd, pizza, kenny rogers, n etc yang mahal - mahal) walaupun senang je nak dapat, kedai makan kat depan kampus ni pun dah banyak sangat dah. :]


Tinggal di sini juga sudah pasti mengajar saya untuk sangat - sangat berdikari. BERDIKARI yang saya maksudkan ialah BERDIKARI untuk hati, BERDIKARI untuk mempertahankan nilai dan prinsip diri, BERDIKARI untuk memelihara nilai Islam, BERDIKARI untuk menegaskan bahawa saya Islam bukan hanya pada nama dan status, BERDIKARI untuk mengajak orang lain untuk turut sama menjadi ISLAM YANG SEBENAR. Secara jujur dan telusnya, jauh di dasar hati, perasaan cemburu terlalu menebal terhadap sahabat yang berpeluang untuk merasai sekali lagi bi'ah Islam walaupun selepas keluar dari sekolah. Mereka punya teman untuk solat jemaah, sentiasa mengingatkan mereka, mereka punya teman yang masih mahu mempertahankan nilai dan prinsip diri. Mereka masih ada semua itu. Masyaallah, beruntunglah kalian ! Biar saya anggap ini cabaran penguat diri. Biar saya anggap ini cubaan Allah yang ingin menaikkan tingkatkan iman saya, menebalkan ketakwaan saya, di saat insan sekeliling semakin nipis kualti diri, hanya hebat di medan perdebatan.

Kalau anda hadapi situasi ini, apa anda akan rasa,

  • "kau nak pergi terawih? kalau pergi terawih, kau balik lewat nanti, assignments kau bila nak siap?"
bagaimana pula kalau,

Tengah layan assignment dengan B.

A : weh, bila nak start tadarus? setiap rumah dah ditetapkan surah dan ayat untuk tadarus bulan puasa ni.

Saya : Oh ya, aku baru teringat. Tunggu. Nanti aku datang.

B : Kau ni tak fokus lah. Tengah buat assignment pun sempat lagi layan benda lain. Bila assignment kau nak siap?

Dalam hati : Aku punya dah nak siap. Kau je yang baru nak start.


Hah. Ambik. Dulu dan sekarang, saya melalui kehidupan yang berbeza. Kalau sebelum ni, saya sentiasa disuruh buat baik, dipesan itu ini, diperingatkan yang mana baik yang mana buruk. Sekarang pula, seakan sentiasa ada yang ingin 'mencela' perbuatan baik yang dilakukan, ada yang berani untuk berkata JANGAN, ADA YANG LEBIH PENTING DARIPADA ITU.

Kesian mereka. Semoga Allah mencampakkan hidayah ke dalam hati - hati mereka.

Saya mengejar kedewasaan. Semoga saya tahu membezakan antara yang harus saya patuh, dan yang harus saya hindari. Semoga hati ini istiqamah. :)

p/s : InsyaAllah minggu depan berpuasa dengan family pula. Lebih kurang seminggu saja lagi sebelum tarikh pulang. Semoga Allah izinkan. :)