Sunday, July 3, 2011

Saya Perlu Bersyukur.

Semakin jauh merantau, semakin banyak pemandangan, semakin bertambah pengetahuan, semakin bercambah - cambah pengalaman.


Alhamdulillah, Allah memberi peluang kepada saya untuk berjauhan dari tempat asal kelahiran, tempat dibesarkan. 17 tahun beradu kasih dengan mak abah dan keluarga, tanpa keluar ke mana-mana. Akhirnya, apabila Allah kata sudah tiba masanya, maka inilah masanya.

Mula - mula ke Seremban. Sempat berada di sana lebih kurang tiga minggu. Rasa 'berat' di sana. R asa keseorangan. Yang menemani diri hanya ayat-ayat Allah yang saya pegang, sejak saya belajar di bangku sekolah. Allah sentiasa ada, saya tak pernah keseorangan. Apabila saya ambil keputusan drastik untuk keluar dari situ, baru saya tahu, ramai yang sayangkan saya, tak relakan pemergian saya.

Adik - adik yang selalu jadi teman saya semasa dalam bilik Masyit, semua tak rela dengan keputusan drastik saya. Ada yang tersandar di dinding, senyap, tak berkata apa apabila mereka lihat saya sedang sibuk kemas barang-barang ke dalam bagasi. Yang paling menyentuh hati, ada yang memeluk erat, sambil menangis, seakan tak mahu lepaskan. Pada saat itu jugalah, ada announcement bahawa mak abah saya sedang menunggu di bawah. Kami perlu bertolak segera, banyak perkara yang perlu diuruskan dalam amasa yang singkat. Pelukan terpaksa dileraikan antara terpaksa dan rela. Sungguh saya tak sangka. Waktu tu baru saya rasa malu dengan Allah, kerana selalu bersangka buruk. Saya rasakan saya seorang diri, tak ada yang mahu berkawan dengan saya. Tiada siapa yang mahu berbaik dengan saya. Ya Allah, ampunilah hamba atas dosa hamba yang keterlaluan bersangka buruk terhadapMu. :(

Pulang dari Seremban ke Kuala Lumpur. Bermalam di rumah Pak Ngah. Rasanya sebulan sebelum tu baru saja ke KL, singgah di rumah Pak Ngah juga, masa itu mahu ke Labu. Hah, kali ni ke KL lagi, transit sebelum ke Pahang. Dalam perjalanan abah berkata, "Labi telah meninggalkan Labu nya"

Tiba di Pahang. Suasana baru. Tanpa peraturan. Mak mezahirkan kebimbangan. Katanya, dah duduk bebas macam ni, pandai-pandai lah jaga diri. Jangan asyik dengan sms, facebook, dan yang seangkatan dengannya. Saya pegang semua pesanan tu. Moga saya istiqamah. :)

Belajar dengan cara yang lebih 'laju'. Kurang 'belas kasihan' dari tenaga pengajar. Biasalah, bukan macam kat sekolah, kalau kat sekolah, tak faham, boleh lah lagi mintak kasih sayang cikgu, "cikgu, boleh tak explain the whole topic. saya tertinggal. saya masuk lewat, tak sempat belajar dari mula, bla bla bla" Everything I do on my own. Oleh sebab datang lewat, ada banyak benda tak settle. Medical check up, stamping, borang permohonan elaun, dan yang seangkatan dengannya. Macam tak percaya juga, saya buat semua tu sendiri sorang-sorang, di bandar besar yang saya tak pernah jejak. Ambil teksi, bayar teksi, semua selesai. Well, everything needs money. If there are money, everything will be settle up. Hoho. Alhamdulillah, Allah mudahkan semuanya. Nasib baik terminal teksi tak jauh dari sini. Call saja, tak sampai 5 minit teksi dah tercegat kat depan tu. :p

Di sini permulaan untuk belajar bagaimana mahu urus diri sendiri ke jalan yang Allah redha. Tak ada cikgu atau ustazah yang tolong aturkan masa untuk baca ma'thurat, tilawah Al-quran, solat, dan sebagainya. Semuanya bergantung pada diri sendiri. Semoga hati saya istiqamah. :)

Hati tak pernah berhenti berdoa, semoga dimudahkan urusan seharian, dijaga iman, dipelihara takwa. Semoga Allah pelihara hubungan saya dengan semua orang di sini.

1 comments:

Nawwar said...

saya cadangkan kamu baca stanza cinta :) kisah kuatnya pergantungan dengan Allah, hinggakan perkara sekeliling nampak kecik lg ringan utk dihadapi ;)

alhamdulillah. :)