Saturday, January 1, 2011

Nukilan Akhir 2010 :)


Maka dengan apa sekalipun caranya, saya terasa ampuh untuk menepis semuanya. Yang seringkali datang bertimpa-timpa. Dugaan itu datangnya tidak pernah mengenal manusia. Dugaan itu datangnya tidak pernah tahu apa kondisi manusia. Cuma yang pastinya Allah berikan ujian itu semampu yang boleh untuk ditanggung oleh manusia. Siapa kata saya tidak pernah merasakan ketidaksanggupan untuk menadah semua ini? Siapa kata saya tidak pernah sakit dengan semua ini? Kesakitan itulah yang mengajar saya. Setelah melalui segala kesakitan, maka saya tahu apa itu KEHIDUPAN. Kalian tahu apa itu KEHIDUPAN? Usah mengaku kalian benar-benar tahu apa itu KEHIDUPAN andaikata kalian belum melalui kesakitan sepanjang kalian bernafas. Saya menanti dan terus menanti. Menanti dengan sabar. Menanti apa yang ingin Allah tunjukkan buat saya. Dalam sesakan nafas, lafaz di bibir tidak pernah berhenti. Sabar, kuat, tabah. Semua itu lafaz yang tidak pernah terhenti dari bibir. Perjalanan ini panjang. Dan tangisan tidak pernah mengkhianati saya. Tangisan ternyata sahabat akrab yang tidak pernah pergi meninggalkan saya. Air mata seringkali buat saya rasa kuat. Air mata juga seringkali buat saya rasa puas. Walau kadangkala saya terpaksa mengalirkannya di hadapan khalayak. Menjadi pelakon air mata bukanlah sesuatu yang memalukan lagi bagi saya, walau kadangkala terasa tidak patut untuk melakukannya.


2010. Angka yang bermakna buat saya. Angka yang perit, juga angka yang membawa kemanisan. Jika disebut 2010, saya akan kata, "2010 itu SAKIT", "2010 itu UJIAN", "2010 itu PERIT", "2010 itu PENGALAMAN". Biar apa pun perkataannya, yang pasti saya tidak akan pernah lupa intipati 2010. Tahun ini tahun saya merasai serba macam perkara. Ini tahun bermakna. Tahun di mana air mata tidak pernah mengkhianati saya. Tahun di mana saya belajar untuk menjadi manusia kuat dan tabah. Tahun di mana saya beroleh pengalaman hebat. Ya, sangat hebat! 2010. Mana mungkin saya lupa. Mengajar saya KEHIDUPAN setelah 17 tahun bernafas di muka bumi ini.


Buat insan-insan yang sentiasa di sisi saat saya berasa tempang, terima kasih banyak-banyak kerana kalianlah perantaraan yang memberikan kekuatan tatkala diri ini terasa lemah. Kalian benar-benar lekat dalam hati saya. Semoga redha Allah sentiasa bersama kalian.

Juga buat sahabat handai yang sentiasa memberi tunjuk ajar, sahabat yang sama-sama bekerja dalam organisasi, saya menghargai segala pertolongan yang telah kalian curahkan. Semoga sifat kalian ini diteruskan.


Buat sahabat-sahabat STB, terima kasih kerana masih mengingati saya hingga ke hari ini.

Sahabat-sahabat SMKAP, kalian suka buat saya ketawa. Kalian suka buat saya hilang gundah. Kalian benar-benar buat saya rasa indah apabila bersama. Terima kasih banyak-banyak! Semoga sentiasa dalam lindungan rahmat Allah.


Seterusnya, sesiapa sahaja yang mengenali, terima kasih kerana sudi menjalin hubungan persahabatan dengan saya. Semoga ikatan ini diredhaiNya.


Akhir kata, semoga 2010 ini memberi pengalaman berharga, mencungkil kekuatan, menerapkan ketabahan, juga menanam semangat yang jitu buat setiap daripada kita untuk terus menempuh KEHIDUPAN di lain tahun.


Biar siapa pun kita, biar di mana pun kita, biar dari mana asal kita, ayuhlah terus tetap di jalan yang benar. Jalan menuju kasih abadi, kasih Ilahi. Semoga segala yang dilakukan itu sentiasa mendapat keredhaannya. Sesungguhnya, mardhatillah itu tidak dapat dibeli dek amal yang serba biasa.


Seorang hamba hina,

Nur Izzati Khairuddin,

ex-SMKAPK, '06-'10

:)