Monday, November 23, 2009

Bersyukurlah Duhai Saya

Bersyukurlah duhai saya..


Duduk - duduk sendiri, jadikan saya tiba - tiba teringatkan apa yang saya tulis di entry sebelumnya..

"Ah, tak bersyukur aku ni.."
"Tak, bukan tak bersyukur.. Cuma menyatakan sesuatu yang saya rasa.."

Maka, bermulalah layangan minda saya, pergi merata tempat.. Lalu, saya teringatkan sesuatu..
Sesungguhnya banyak nikmat yang Allah kurniakan kepada saya.. Walau saya sibuk, saya diberi nikmat sihat oleh Allah, agar kesibukan saya itu dapat saya lalui dengan baik, mudah dan terlaksana segala kerja.. Saya tak sedar mungkin, dalam melangsai 'mandat' yang diberikan itu, saya dimudahkan Allah dalam segala hal.. Tiada masalah yang besar, malah dipermudahkan segala - galanya.. Bersyukurlah duhai saya.. Allah telah memberikan pelbagai nikmat buat saya, tetapi saya terlalai dari menyedarinya.. Allah, usah kau ubahkan kalbu ini dari mengingati dan bersyukur dengan nikmatMu.. Dalam layangan minda itu, saya ditemukan dengan ayat Allah ini..
"Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan: "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih". [Surah Ibrahim : Ayat 7]


Astaghfirullah.. Mengapalah saya menjadi begitu terlupa dan lalai.. Maafkanlah diri ini Ya Allah..

Jika berkaitan dengan entry sebelumnya, saya menyesal kerana saya tidak bersyukur.. Dan terima kasih yang terhingga buat para guru yang setia memberikan kepercayaan akan kebolehan diri yang saya ada walaupun saya lelah.. Halalkanlan andai ada sebarang amanah yang saya lalai dan terleka dari melangsainya secara sempurna.. Jika ada sebarang kekurangan, maka tunjuk dan ajar anda jualah yang meluruskan saya.. Berdoalah agar saya sentiasa tabah dan kuat menghadapi segala cabaran dan penat lelah..

Cuma apa yang saya harapkan, agar saya tidak terlalu diberi pengharapan yang tinggi.. Saya juga manusia biasa yang penuh dengan kesilapan.. Tiada yang sempurna.. Jika ada yang baik itu, maka itu sebenarnya dari Allah..


~Semoga saya menjadi insan yang sentiasa bersyukur..

~Semoga saya juga tidak mudah mengeluh tatkala saya lelah..


p/s : Bersyukurlah duhai diri..

0 comments: