Monday, November 23, 2009

Bersyukurlah Duhai Saya

Bersyukurlah duhai saya..


Duduk - duduk sendiri, jadikan saya tiba - tiba teringatkan apa yang saya tulis di entry sebelumnya..

"Ah, tak bersyukur aku ni.."
"Tak, bukan tak bersyukur.. Cuma menyatakan sesuatu yang saya rasa.."

Maka, bermulalah layangan minda saya, pergi merata tempat.. Lalu, saya teringatkan sesuatu..
Sesungguhnya banyak nikmat yang Allah kurniakan kepada saya.. Walau saya sibuk, saya diberi nikmat sihat oleh Allah, agar kesibukan saya itu dapat saya lalui dengan baik, mudah dan terlaksana segala kerja.. Saya tak sedar mungkin, dalam melangsai 'mandat' yang diberikan itu, saya dimudahkan Allah dalam segala hal.. Tiada masalah yang besar, malah dipermudahkan segala - galanya.. Bersyukurlah duhai saya.. Allah telah memberikan pelbagai nikmat buat saya, tetapi saya terlalai dari menyedarinya.. Allah, usah kau ubahkan kalbu ini dari mengingati dan bersyukur dengan nikmatMu.. Dalam layangan minda itu, saya ditemukan dengan ayat Allah ini..
"Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan: "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih". [Surah Ibrahim : Ayat 7]


Astaghfirullah.. Mengapalah saya menjadi begitu terlupa dan lalai.. Maafkanlah diri ini Ya Allah..

Jika berkaitan dengan entry sebelumnya, saya menyesal kerana saya tidak bersyukur.. Dan terima kasih yang terhingga buat para guru yang setia memberikan kepercayaan akan kebolehan diri yang saya ada walaupun saya lelah.. Halalkanlan andai ada sebarang amanah yang saya lalai dan terleka dari melangsainya secara sempurna.. Jika ada sebarang kekurangan, maka tunjuk dan ajar anda jualah yang meluruskan saya.. Berdoalah agar saya sentiasa tabah dan kuat menghadapi segala cabaran dan penat lelah..

Cuma apa yang saya harapkan, agar saya tidak terlalu diberi pengharapan yang tinggi.. Saya juga manusia biasa yang penuh dengan kesilapan.. Tiada yang sempurna.. Jika ada yang baik itu, maka itu sebenarnya dari Allah..


~Semoga saya menjadi insan yang sentiasa bersyukur..

~Semoga saya juga tidak mudah mengeluh tatkala saya lelah..


p/s : Bersyukurlah duhai diri..

Friday, November 20, 2009

'Mandat' Terakhir [Mudah - mudahan]

Mudah - mudahan yang terakhir

Hari ini seorang kawan, Aisyah, buat presentation program Jenesys.. Hari ni juga taklimat displin, tatacara berpakaian uniform sekolah.. Taklimat berkenaan senarai keperluan juga bayaran untuk sesi persekolah 2010.. Juga majlis perpisahan Cikgu Nabilah, guru Koperasi SMKAP Berhad, merangkap guru subjek Prinsip Perakaunan.. Selamat bertugas di tempat baru, cikgu..

Dan nak dijadikah kisahnya lagi, dan entah kali keberapa, saya sekali lagi 'menyerikan' pentas di Dewan Azzahra kesayangan saya itu.. Pagi-pagi lagi, di hati seronok yang amat, menuju ke dewan dari makmal Physics untuk bacaan yaasin.. Alih-alih, di pertengahan jalan..

Cikgu Che Lian, : "Ha, tu dia Izzati..mai sat, izzati.."

Maka berlakulah sedikit perbincangan.. "Ah, kena lagi!"

Maka, bacaan yaasin pagi tadi tidaklah dapat saya sertai..berada di belakang dewan, menulis teks, melayan aisyah yang sibuk dengan apa yang nak dicakapkan sewaktu presentation.. Ya, pengerusi majlis bidan terjun lagi! Bilalah saya nak ditukarkan jawatan agaknya ya?

Sudahlah bidan terjun, program juga seperti tidak dirancang.. Bertukar sana - sini.. Kalau ada cikgu Hashimah, mesti dia kata kat mana - mana guru bertugas.. "Tak pa, jangan risau, budak ni dah cekap.."

Aduhai cikgu.. Saya lelah..

Maaflah jika majlis berlangsung dengan agak kelam kabut kerana saya bukan pengerusi majlis yang 'cekap' seperti kata Cikgu Hashimah berhadapan dengan tentatif program yang bertukar-tukar.. Juga bukan seorang yang bijak menyusun ayat.. Sekali lagi, saya lelah.. Bukan lelah apa.. Hanya apabila saya memandang guru - guru di sebelah kanan, kemudian barisan guru lelaki di sebelah kiri, kemudian terpandang tepat di tengah dewan yang kebiruan.. Semasa tengah memegang mikrofon, "Muka aku lagi nampaknya.."
" Hampa tak jemu ka tengok saya di hujung pentas tiap-tiap minggu? Saya dah jemu tengok hampa di bawah sana.. Biru ja semua..huhu.."

Ketahuilah saya sudah lelah berada di hujung pantas yang indah itu.. Saya rindukan juga kondisi saya yang berada di bawah itu, beratur memanjang bersama ahli Majlis Kepimpinan Pelajar yang lain, memegang buku catatan tazkirah dan mencatat..

Bukan saya tak suka.. Jauh sekali membenci..Cuma saya pinta, pandanglah juga kiri dan kanan.. Berilah peluang juga kepada yang lain kerana mereka berkebolehan.. Bila masanya lagi untuk melahirkan serikandi yang serba boleh? Inilah masanya.. Bukan seorang, juga bukan dua orang yang ingin dilahirkan.. Tetapi, seluruh warga bumi wakaf, bumi bertuah itu...

Dalam hal ini, saya mengaku saya penat, saya tidak tahan menanggung malu dengan 'sesetengah pihak'..
Ya lah, malas juga saya apabila dikatakan.." Bab MC dia A laa.." Ah, yang lepas biarlah lepas..

Penat, lelah.. Sama sahaja.. Namun saya boleh tafsirkan dalam pelbagai bentuk juga makna.. ALhamdulillah, saya masih sedar dan yakin bahawa Allah tidak memberikan sesuatu ujian itu melebihi keupayaan seseorang hamba itu.. Ya, saya mampu.. Walupun penat dan lelah..

p/s : Mudah - mudahan itu benar-benar mandat terakhir...

Thursday, November 5, 2009

Runsing..


Hari ni saya kembali..

Maka, Assalamualaikum dihulur sebelum bermulanya bait kata..

Alahaii.. hari ni saya kepingin untuk merepek- repek, juga menyebarkan duka yang sengsara ini.. Exam dah habis.. Alhamdulillah.. Selesai la sudah.. Namun.. Resultnya? huh,, usah cakap pasal ni lagi..

Runsing..runsing.. Di tengah kemelut diri yang masih mencari - mencari sinar yang harus menerangi hati ini.. Timbul pula cahaya azazil nampaknya.. Menganjak - anjak di jiwa melahirkan rasa yang serba salah.. Kenapa? Kenapa lah insan yang 'tidak berkenaan' perlu hadir?
Menambahkan kekeliruan, juga peperangan dengan diri sendiri.. Mula la saya terbayangkan sahabat saya itu, yang setia mengalirkan kepercayaan agar saya dapat bersama - samanya meniti hari - hari ini, juga menyatakan pesan agar kami harus bersama juga 'di sana'..
Maafkanlah aku teman, andai aku mungkir janji.. Maafkanlah aku teman, andai aku melanggar janji kita.. Maafkanlah aku, andai aku bukan teman yang baik buatmu..

Saya tiada pilihan.. Melainkan terus menjalani hidup yang cukup banyak godaan dari makhluk
yang dicipta dari api itu..

Namun... Syukur dan syukur..
Kerana dia masih setia menemani saya.. Menghulurkan nasihat, juga mengalirkan ajaran..
Andai diri ini ingin jatuh, segera disambut agar tidak terus jatuh.. Tapi, saya tidak pasti.. Adakah saya bisa terus bersama sahabat itu, untuk cuba membangunkannya pula, tatkala dia memerlukan saya..

Allahhu Rabbi..

Saya benar - benar runsing..

Hanya doa dipanjatkan.. Agar insan yang tidak berkenaan dinyahkan dari hidup saya..
Juga saya terus setia bersama sahabat itu, agar hati saya tidak kecundang..

Allah.. Eratkan lah ikatan hati kami agar kami bisa saling ingat - mengingati, untuk terus menggarap redhaMu.

Allah... Berikanlah yang terbaik buat hamba, agar hamba bisa melakukan yang terbaik dalam jalan menegakkan panjiMu..




~ Buat insan tidak berkenaan, jauhilah dirimu dariku..
aku lebih rela hilang teman, dari memilki
dasar persahabatan yang belum tentu ada redhaNya..